fredag 7 november 2014

FREDAG OCH KLADDKAKANSDAG


 
 

 
 
 
 
 Hej!
 
 
 
Hur har ni det kära bloggisar..?
Har ni ätit/bakat något kladdkaka än idag då på självaste kladdkakansdag..?
Haha, det finns snart speciella dagar för precis vad som helst!
 
 
Jag har inte varken ätit eller bakat det idag.
Gjorde kärleksmums igår så det får duga idag också.
Elma tog med sig det till skolan imorse och skulle bjuda klassen på lite fredagsfika.
 
 
Min favorit när det gäller kladdisar är helt klart saffran, sååå god!
Recept kommer här....
 
 
 
3 dl socker
2.5 dl mjöl
2 msk vaniljsocker
1 krm salt
3 ägg
100 g mandelmassa
150 g smör
2 kuvert saffran
 
 
Sätt ugnen på 200 g
Blanda socker, mjöl, vaniljsocker och salt i en bunke
Rör ner äggen
Riv mandelmassan och vänd ner i smeten
Smält smöret och rör i saffranet, tillsätt i smeten
 
Häll smeten i en smörad form
Grädda 18-23 minuter beroende på hur kladdig du vill ha den
Servera kakan ljummen eller kall med lättvispad grädde och bär, lingon hör julen till och passar bra tycker jag.
 
 


Ha en härlig kväll nu så se vi
 
KRAM
 
 



 


11 kommentarer:

Sabelhagens Olivlund sa...

Den ser supergod ut! Har inte hört om saffranskladdkaka förut. Tack för receptet.
Jag ska baka en med recept från Leila.
Ha en fin helg
Kram Maria

Ekenäsliv sa...

Mm så gott, jag som älskar saffran:)
Här har vi inte bakat, men tivolibananer på g;-)
Frysta bananer som man sen doppar i choklad och strössel :) Lillstumpans önskemål:)
Ha en fin kväll!
Kram Anna

Helenas enkla vardag sa...

Den lät gott och annorlunda. Jag fick kladdkaka hos min syster idag.
Ha en skön kväll Kram Helena

Unknown sa...

Åh det receptet måste jag bara testa, lät riktigt gott. Blev bjuden på kladdkaka idag hos svägerskan men jag visste inte att det var kladdkakans dag och tror inte att hon heller gjorde det.
Ha en skön kväll, kram Ing-Britt

Bakom dörr nr. 11 sa...

Mums vad gott det ser ut, det receptet måste jag spara. Tack för det.
Önskar dig en skön kväll.
Kram Pia

mammaxtre sa...

Det går inflation i särskilda dagar. Undrar just vem som hittar på den alla. Kladdkaka har jag i te bakat på bra länge. Ditt recept lät galet gott. Ska prova. Tack!

Home2tiny sa...

Saffran i kladdkaka har jag aldrig testat, låter spännande o väääligt mumsigt. Kramisar Tina

jannice lindell sa...

Mumsigt,själv åt jag ingen kladdkaka denna dag! =( Men de där ser ju ljuvlig ut. Kram

På Selmas gata sa...

Så gott det ser ut! Här skippade vi kladdkakan igår, men kanske något att bjuda på imorgon när det är fars dag?:) Kram/tanja

Kristin. sa...

Både lät och såg väldigt gott ut.
Jag hade planerat att baka en kladdkaka till gästerna som skulle komma över men minsta sonen fick feber. Så det blev en mysig kväll i soffan istället;)

Kram Kristin.
Http://onlyfemale.se

Anonym sa...

Den ska jag verkligen testa....älskar kakor med saffran i....
Läste igenom receptet ....stod inget om äggen ....ska de vispas med sockret ?
Kramar
Lena i Färjestaden